Z biegiem lat zmienia się nasze podejście do spędzania czasu z przyjaciółmi. Zamiast spotykania się w domu, coraz częściej wybieramy wypady w miasto. Wiąże się to z dużym tempem życia i brakiem czasu na sprzątanie czy przygotowanie poczęstunku dla gości, ale i ze specyficznym klimatem, którego można doświadczyć tylko w pubie. To właśnie dlatego nawet w niewielkich miejscowościach, pub jest biznesem, który naprawdę może się udać – pod warunkiem, że właściciel podejdzie do tematu z głową i zwłaszcza na początku zadba o wszystkie istotne kwestie.
Formalności – nudne ale nieuniknione
Pub kojarzy się z przyjemną atmosferą, ciekawymi rozmowami i degustacją dobrych trunków. Tym niemniej, jak każdy biznes, także i ten zaczyna się na kartce papieru – od biznesplanu. Należy oszacować, jakie środki będą potrzebne i zadecydować, skąd je wziąć (oszczędności? dotacja? pożyczka?). Firmę trzeba zarejestrować w urzędzie gminy i zgłosić ją do ZUSu i do US. Niezbędne jest również uzyskanie koncesji na sprzedaż alkoholu oraz otrzymanie pozytywnej opinii Sanepidu. Formalności nie ominą nas i później, ale to właśnie na starcie jest ich najwięcej.
Oferta – zaproponuj klientowi coś ekstra
W niewielkiej miejscowości, w której nie ma konkurencji, samo istnienie pubu będzie wystarczającą motywacją do jego odwiedzenia. Jeśli jednak decydujesz się na otwarcie lokalu w większym mieście, w którym funkcjonuje już kilka barów czy spełniających podobną rolę restauracji, wówczas warto zaoferować klientom coś, co przekona ich właśnie do twojego pubu. Dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z lokalnym browarem i oferowanie kraftowych piw albo też wprowadzenie krótkiego ale świeżego i naprawdę smacznego menu dań gorących i przekąsek.
Wystrój – stwórz klimatyczną miejscówkę
Co najmniej połowa przyjemności wynikającej z wizyty w pubie płynie nie z picia alkoholu, ale z chłonięcia unikatowej atmosfery. Jeśli chcesz mieć gości (zwłaszcza tych stałych), musisz zadbać o klimat. Przygotuj miejsca przy barze dla ekstrawertyków i odseparowane loże dla tych, którzy chcą porozmawiać w spokoju. Nie zapominaj o nastrojowym oświetleniu, wygodnych meblach, ale także o dekoracjach. Nie staraj się jednak na siłę uczynić z lokalu miejsca, którym nie jest – przerabianie sali na jaskinię ucieszy może fanów fantastyki, ale większości gości wyda się infantylne.
Szkło – bez niego ani rusz
Podstawowym elementem wyposażenia pubu jest szkło. Kufle, pokale, szklanki, kieliszki – na nich nie warto oszczędzać, ponieważ to nad nimi goście będą spędzać długie godziny. Wybierz naczynia logowane, stale przypominające klientom o tym, gdzie są (zwłaszcza nocami najtwardsi zawodnicy mogą o tym zapomnieć). Sprawdź ciekawe możliwości logowania kufli na https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/kufle/. Dobra rada: zamów więcej szkła, niż potrzebujesz. Po pierwsze – łatwiej będzie obsługiwać gości w godzinach szczytu. Po drugie – w pubie trzeba liczyć się z większymi stratami niż w kawiarni – naczynia będą regularnie się tłukły.
Reklama – skuteczna, tania, legalna
Delikatną kwestią jest reklama pubu. Prawo nakłada na właścicieli liczne ograniczenia a nieprzestrzeganie ich może skutkować nawet utratą koncesji. W przypadku lokalu, w którym podawany jest alkohol, warto postawić przede wszystkim na marketing outdoorowy – czyli szyldy, potykacze z wypisaną ofertą czy logowane parasolki w ogródku letnim. Świetnym sposobem na tanią reklamę są media społecznościowe – postaw swój fanpage i zaproś do niego osoby pełnoletnie z okolicy, a następnie to właśnie do nich kieruj przekaz. Dzięki temu zyskujesz pewność, że nie trafi on do małolatów.
Eventy – nawet w małym pubie można zrobić coś fajnego
Aby pub stał się centrum życia towarzyskiego, a nie tylko miejscem spożywania napojów procentowych, warto nadać mu bardziej artystyczny charakter. Wbrew pozorom to nic trudnego. Wystarczą cotygodniowe koncerty lokalnych muzyków, wystawy twórców prac plastycznych czy prezentacje ciekawych osób, aby zachęcić do odwiedzin szerokie grono gości, nastawionych na głębsze przeżycia.
Niezależnie od pory roku, puby cieszą się nieustającym powodzeniem. Coraz chętniej odwiedzamy je również w tygodniu, nie tylko w weekendy – a to dlatego, że polskie społeczeństwo dojrzało w końcu do możliwości wypicia jednego piwa w miłej atmosferze i w dobrym towarzystwie. Rosnąca ilość lokali jest najlepszym dowodem na to, że to puby wkrótce staną się centrum życia społecznego, na wzór Wielkiej Brytanii, Szwecji czy Niemiec. Nie zwlekaj z założeniem tego typu działalności – w momencie, gdy konkurencja wyczuje potencjał, twój pub może już być kultowy!